Sommar 2015

Vilken sommar vi har och har haft, helt otroligt. Jag är inne på min sjunde lediga vecka och D sin sjätte. Nästa vecka börjar D jobba och jag är hemma skolstartsveckan och ska försöka ge Ture en mjukstart i skolan.

Grabbarna på camping i Kalv.

Det har hänt så mycket med barnen denna sommar! Så stora de blir på så kort tid, det är som vi har haft växtnäring i maten, de måste vuxit massor.

Alvar har varit utan blöja länge på dagen men nattblöjan har suttit kvar, men efter många torra blöjor bestämde vi oss för att ta bort den förra veckan.

Så glad han blev! Han har velat sluta med den jättelänge, Alvar vill gärna vara stor! Så äntligen var det dags. Det går jättebra, har kommit i sängen vid nåt tillfälle och ett av dem var i morse.

Denna sommaren har vi blivit bortskämda med sovmorgon i stort sett VARJE morgon. Insåg igår att vi för första gången kanske får börja vända tillbaka barnens dygnsrytm innan förskolan och skolan startar. Ture kan sova till efter nio och om 2 veckor behöver han gå upp strax innan sju..

I morse kom Alvar ner INNAN 7 och berättade om olyckan i sängen, och denna natt har jag inte sovit så bra. Jag kunde inte somna igår och varit vaken mycket i natt. MEN nu börjar mitt behov av att vara ensam komma i kapp, så efter en dusch på Alvar och fix av tvätt och hans säng stannade jag uppe i hopp om att Alvar skulle somna om bredvid D. Ljuvlig ensamhet som sprider sig och smeker min själ.

Att vara ensam hemma är något väldigt speciellt för mig, just nu är jag ju inte ensam men mitt behov av att vara helt själv är så stort att detta ger en stunds tillfredsställelse. Och att jag skriver blogginlägg på den tiden känns märkligt och ovant men samtidigt avkopplande och mysigt!
När jag började deltidsstudera på distans för 1½ år sedan var dagarna hemma de som stärkte mig igen, det var precis vad jag behövde. Tid för ensamhet samtidigt som jag fick använda huvudet till nya utmaningar. Behovet av total ensamhet är mycket mindre men fortfarande kvar, jag ser fram emot pluggdagarna till hösten som kommer bestå av ensamhet. D jobbar hemma nu så vi får dela på huset de flesta av mina pluggdagar men en och annan dag kan jag nog få hemma ensam och de dagarna är nåt visst. Låter det konstigt? För mig är det som själslig medicin! 🙂

Plötsligt händer det! Bok, sol och ensamhet! 🙂
Livet förändras på ett sätt som både är konstigt och skönt. Dagarna rullar på i hundranittio och desto större barnen blir desto mindre blir behovet av total ensamhet. Barnen kräver inte lika mycket av mig längre, vissa dagar är såklart bättre än andra. Även mina barn blir som bebisar ibland och kräver mig HELA tiden men de dagarna blir färre och färre. Och det blir lättare att hitta små tillfällen där man kan sjunka ner med en bok och njuta själv några minuter.

Det har regnat i natt och morgonen är grå, känns som klockan skulle kunna vara runt 06 men den är snart 08. Huset är fortfarande helt tyst!

Vad mer har hänt? Jo, jag har blivit en milentjej. ÄNTLIGEN! Jag tog steget och knatade på i en mil, ljuvligt att komma hem och se D stå ute på gatan och fixa med häcken när jag kom, kändes som att ha publik och att jag vann typ maraton. Han sa att han såg något vitt 300 meter från vårt hus och det visade sig vara mitt leende! 🙂 Men asså fatta känslan! OTROLIGT! Nu ska ingen gå och tro att jag KUBBADE i en mil, nej nej, lunkade är nog mer rätt ord men för mig var det lunk i en mil utan att gå eller stanna!

Min mun kunde inte kontrolleras! TOTAL lycka!

Tyghuset! Åh vårt älskade tyghus har varit ute och rest igen. En vecka på Öland med H & P, ljuvliga dagar. Vi prickade in Sveriges bästa väder och njöt av soliga dagar, strand, god mat och allmänt chill. Öland är en ny favorit, kände kärlek direkt när vi kört av bron. Här bara måste det bli en stuga om några år. Helt fantastisk känsla, inte känt mig ”hemma” så någon annanstans när man kommer som gäst till ny destination.

Tältet ska upp, H och jag tar kidsen till stranden och låter deras känslor svalla! Glädje och lycka, äntligen på resa tillsammans!
Camp Öland 2015! Våra tyghus är så mysiga. Jag kan rekommendera ALLA att ge sig på att tälta. Enkelt och avkopplande för hela familjen.
Mysiga kvällar ute hela veckan, någon läskväll i tältet blev det inte utan härligt mys varje kväll! Vin, snax och samtal. Underbart!
Sista kvällen bjöd herrarna på middag. Kan säg att vi åt lyxmat i  stort sett varje dag. Campingen hade kylskåp och frys, så NOLL begränsningar!
Sista kvällen bjöd herrarna på middag. Kan säg att vi åt lyxmat i stort sett varje dag. Campingen hade kylskåp och frys, så NOLL begränsningar!
Hej då Öland! Vi kommer ABSOLUT att ses igen!

Vi satt hos H & P veckan innan vi ville bege oss på gemensam camping, vi har samma önskemål om hur en camping ska vara. Totala motsatsen till Böda om jag säger så. Kraven vi har är att man ska kunna SPOLA på toaletten att det finns dusch, helst inte lekplatser eller aktiviteter som campingen fixar. Jag kan säg att det är svårt att hitta den typen av camping som vi gillar, det är hundra gånger lättare att hitta en camping med barnaktiviteter, lekland, pool, restauranger och lekplats än de som inte har det. I alla fall så utgick vi från vart är det bäst väder, jo östkusten. P kom med idén om Öland och vi läste om bland annat Sandviks camping som lät bra. 2 dagar senare hade jag bokat och stämt av så det fanns riktiga toaletter. (förra året bodde vi på camping med latrin.. Händer INTE igen…)

Väl på campingen! FULLTRÄFF! Vi fick enligt oss de bästa platserna man kan få, Ann-Britt som jobbar där är en kvinna som vi kommer minnas. Fullträff på ALLT! När vi sedan även ser att det finns kyl och frys man får låna var livet enkelt. tvättmaskinen var också ett plus. Ljuvligt ställe och dit kommer vi åka fler gånger. Framför våra tält som stod placerade bredvid varandra var där en gräsmatta som var i storlek som en fotbollsplan. Ture och Albert hade med sig cyklar och cyklade runt i skogen. Grusvägen bredvid oss ledde raka vägen ner till havet och givetvis hade vi havsutsikt. Vi var nära att boka in oss för nästa år redan då men vi bestämde oss för att avvakta.

Ture är den som badat mest i poolen denna sommar! Vår lilla fisk! :-)
Ture är den som badat mest i poolen denna sommar! Vår lilla fisk! 🙂

Förra året köpte svärmor en pool inför vår ankomst, inte den minsta poolen om man säger så. Den har vi haft uppe hela sommaren. Det har badats en hel del i den men nu är det dags för poolen att tömmas och packas ner.

Aida! Just det, måste ju nämna familjen senaste nytillkomna medlem! Vi har blivit med båt, D har alltid velat ha båt. Inte jag.. Tråkmånsen jag.. Men så äntligen trillade han över ett erbjudande han inte kunde motstå. Vi köpte en båt med en annan familj, kan inte vara bättre! 🙂 Har dessvärre ingen bild på skönheten, men det kanske kan komma sen. Jag är väldigt positivt överraskad till båten, trodde inte det skulle vara något för mig men det var det minsann. Bara varit ute med D och kidsen än så länge men skulle vara mysigt att åka ut med D själv en stund. Just nu vill jag göra massa saker SJÄLV med D. Vi hade planer på att besöka den nya restaurangen i byn, samt löpträna på slingan i Långås och spela tennis på vår tennisbana men inget av detta har blivit av.. Så stora är inte barnen än att de klarar sig HELT själva. Men om 3 år kanske! 🙂

Halv nio.. Tror jag måste väcka Ture. Vi tänkte hälsa på fritids idag! STORT!