Snarkis


För några veckor sedan snarkade jag till när jag skulle sova/hade somnat. D påstod att jag snarkade upp mot fem-tio gånger innan jag vaknade i chock av mina snarkningar. Jag har ALDRIG snarkat och jag blev så förvånad. Jag har inte märkt mer snark efter den gången men jag känner mig tät. Inte bara snortät utan som att alla gångar i näsan och halsen blivit trängre.. eller så har jag blivit så tjock att fettet trycker på alla rör.. det är i vilket fall som helst tungt att andas och det låter högt när jag andas genom näsan.

Jag såg nån kändis bli intervjuad för ett tag sedan som var deprimerad och hon beskrev den fysiska känslan så bra, att de fanns en tyngd i cellerna. Precis så kände jag med när jag mådde sämre, en dragning neråt på nåt vis. Nu känner jag inte den tyngd på samma sätt och jag har svårt att visualisera den, ju längre tiden går med ”lättare” celler desto svårare får jag att känna känslan.
Rädslan har jag kvar, den kan dagar som gårdagen och denna vara rätt påtaglig men det är skönt att slippa känna tyngden.
Jag kanske ångrar läkarens erbjudande om insomningstabletter. Senaste kvällarna har jag svårt att somna. Jag slappnar av och är trött men störs väldigt lätt, det kan vara ett ljud som drar tillbaka mig till fullt medvetande eller en tanke som sveper förbi och vips så är den avslappnade lugna känslan borta och efter det är det en utmaning att komma tillbaka. Jag behöver gå på toa och sedan är det en stress i kroppen som gör mig orolig och jag har svårt att komma till ro. När jag sedan vaknar några timmar senare är jag oftast superglad för jag har ju sovit! 🙂 Men lyckan är kort, den försvinner när jag inser att jag inte kan somna om igen. Så just nu sover jag inte så mycket vilket gör mig ganska mörk, men celltyngden är inte här. Och det är väldigt skönt! Jag hoppas inte den kommer tillbaka.
Hur påverkar insomningstabletter bebisen? Jag hade såklart inte blivit erbjuden det om det var en fara för ärtan, men jag vill veta hur den påverkas. Ska ge det någon mer natt innan jag ber om information om tabletternas påverkan på ärtan.
Oftast när jag sover dåligt hamnar jag i en spiral som är svår att bryta, men har jag tur så bryts det och ibland räcker det med en gooood natts sömn för att jag ska vara på banan igen. Bara den goda nattens sömn inte lyser med sin frånvaro för länge. Som ikke gravid har jag vid liknande tillfället tagit Panodil en stund innan jag ska sova och jag tycker det hjälper mig att slappna av och somna. Men nu vill jag inte knapra sånt. Men kanske har Panodil mindre påverkan på ärtan än en insomningstablett? Det tåls att tänka på.

Gullis, för A är det viktigt att somna i amningskudden. Han menar att då ramlar han inte ur sängen 🙂

I morgon ska A och jag till skolan och hälsa på, han tycker det ska bli jättespännande. T också tror jag faktiskt. Då får T känna sig stor, och det trivs han med. Vi ska vara i skolan i 1½ timma och bekanta oss. Nästa vecka är ett nytt tillfälle och då ska han äta där också. Kul! 🙂
Och på fredag ska jag hälsa på T i skolan, de har dans på fredagar och jag är så nyfiken och vill vara med och kika. Jag trodde inte T ville att jag skulle vara med på det men det ville han väldigt gärna, ska bli så kul!

Idag har ärtan utegångsförbud, D och mina föräldrar är borta! 🙂 Men ingen fara på taket, ärtan visar inga tendenser på att vilja komma ut.
T trivs med att lämna skolan vid ett och skippa fritids, och för mig känns det bra. Och jag har så svårt för att vara egoistisk men idag har jag bestämt att han får vara kvar på fritids till 15. Och det på grund av hur jag mår samt att D kommer hem sent. Det är en svår balansgång men det får vara så idag och mitt samvete ska inte tyngas, men det är inte helt lätt.

Klockan har passerat 10 och jag funderar på att lägga mig i sängen. Sovrummet är svalt och jag känner mig sliten. Om jag tvingar mig att läsa bok kommer jag kanske bli så trött att jag somnar sedan.. Ska testa!

 

Lämna en kommentar